HTML

Asszociációk

Friss topikok

  • Italo Romano: www.huffingtonpost.com/entry/the-goldman-sachs-effect_us_588eabf7e4b0b065cbbcd9d9?c9v1xeh0c69smunm... (2017.01.30. 11:32) How a bank conquered Washington?
  • Minnesota: Érthető. A honlapodra angol nyelven felrakott Heidegger kivonatból is legalább annyi érthető, hogy... (2016.12.02. 19:56) Dilthey
  • Italo Romano: Why had the promise of the nineteenth century been dashed? Why had much of the twentieth century t... (2016.10.27. 16:46) Eurodollárok, két háború, reciklálás
  • kalassó: A Wiki írja: Orhan Pamuk 2006-ban irodalmi Nobel-díjat kapott. 2005-ben különböző török szervezete... (2016.07.13. 18:57) Musza Dagh retro
  • Italo Romano: Újabb kutatások szerint ez volt a legrégibb civilizáció, kétezer évvel idősebb, mint gondolták: ww... (2016.06.04. 21:39) Harappai képek

Címkék

abbé (1) acheul (1) agancsos (1) agóra (1) agrárvidék (1) agy (1) agyagtáblák (1) ain ghazal (1) államháztartás (1) állatok (1) állatvilág (1) antropológus (1) anya (1) árfolyam (1) asszociációk (3) átalakulás (1) ateista (1) bank (1) barát (2) barbár (1) barlang (2) becsmérlő (1) being ahead (1) benépesítés (1) berber (1) bérgyilkos (1) beszéd (1) bizonyosság (1) boldogság (1) bölény (2) bonobo (1) bonobó (1) borneó (2) borneo (1) brahmanistaák (1) breuil (1) bukás (1) capsa (1) civilizáció (1) computer circuits (1) cripple empires (1) csatornázási (1) cselekvés (1) csoukoutien (1) deconstruction (1) délafrika (1) devizahitel (1) dionüszosz (1) disznók (1) dns (1) dohányzás (1) drive (1) dzsainizmus (1) egyeduralom (1) egyensúly (1) egység (1) együttérzés (1) elefánt (1) elemzés (1) élet (1) életfelfogás (1) életvédelem (1) ellenfél (1) első (1) emberek (1) emberség (1) embervilág (2) epikurosz (1) erectus (2) eredeti (1) erkölcs (2) érzések (1) esélyek (1) euripidész (1) expedíció (1) fanatikus (1) fantázia (1) féltudás (1) flintstone (1) fogyasztó (1) forcast (1) forint (1) forrásművek (1) frobenius (1) fülöp móric (1) fürdőszoba (1) Geisteswissenschaften (1) génkódoló (1) geo-stratégia (1) görögök (1) győzelem (2) háború (2) hadtest (1) halál (1) hamita (1) hanok (1) hatáskörök (1) hellének (1) hérosz (1) hiány (1) himalája (1) hit (1) hitelezés (1) hiúság (1) homo (1) honlap (1) HP (1) igazság (1) indus-völgy (1) írás (2) isten (1) istentelen (1) jóslás (1) józanész (1) kagyló (1) kamat (1) kannibál (1) karrier (1) kasza l (1) kasztrendszer (1) kelet (1) kényszer (1) képek (1) képírás (1) kéz (1) kezek (1) kinyilatkoztatás (1) kiváncsiság (1) kőbalta (1) költségvetés (2) konstruktőr (1) kontextus (1) könyv (1) koponya (1) kormányzás (1) krasznahorkai (1) kultusz (1) kutya (1) lap (1) leírás (1) leleplező (1) leroi gourhan (1) leszármazási (1) light catastrophes (1) majmok (1) megelőzés (1) megismerés (1) megtisztulás (1) megvallás (1) megváltott (1) mehrgarh (2) Millenium (1) mindennapok (1) mítoszok (1) modernitás (1) moirák (1) mungo (1) múzsák (1) nabta (1) nedves (1) nemzetmentő (1) nőideál (1) nomádok (1) nyugat (1) nyugodt (1) nyugtalanság (1) ókor (1) olajbogyó (1) öngyűlölet (1) önszeretet (1) örmény (1) ősember (1) őshonos (1) ötven (1) panthéon (1) papkirály (1) parancs (1) particsiga (2) pártok (1) patetikus (1) perzsák (1) piaci behatolás (1) pingvin (1) pontosság (1) poszt-teista (1) pozitúra (1) prepolitikai (1) püthia (1) respublika (1) restauráció (1) riválisok (1) sámánizmus (1) sapiens (2) sár (1) segítők (1) sokistenhit (1) spektrum (1) strucctojás (1) szahara (1) szakóca (1) szakrális (1) szaporulat (1) szatíra (1) szél (1) szenthely (1) szentszöveg (1) szépség (1) szicilia (1) szilva (1) szolgáltató (1) társadalombiztosítás (1) teherszállítás (1) tekintély (1) termékenység (1) titkok (1) tömeg (2) törvény (1) törvényhozó (1) tudás (1) tűz (1) tűzkő (1) újságcikk (1) vadállomány (1) vadász (1) vadászat (1) vadászok (1) vagyon (1) vallás (1) várandós (1) vásár (1) Vatikán (1) vérbosszú (1) verseny (1) vértesszőllős (1) világegész (1) világnap (1) világrend (1) világtörvény (1) villámlás (1) viselkedés (2) vízözön (1) yarmuk (1) yogi (1) zseni (1) zsugorodás (1) Címkefelhő

Közgazdasági eszmecserénk 2009-ben

2013.04.25. 20:07 Italo Romano

A modern állami pénzelszívást elemeztem a PM honlapján található adattár felhasználásával:

http://asszocialok.blog.hu/2009/02/09/allami_tokeszivattyu

Hozzászólások (20)

Freemen Gordon2009-02-09 11:501. Freemen Gordon

1

Megállapításokat is lehet tenni, vagy csak elolvasni?:)

Freemen Gordon2009-02-09 11:592. Freemen Gordon

2

Ehhez képest nagyon nyugton van a kormány, bár ahogyan nem régen a nagyfőnök megjegyezte:

(...)Nézzétek. A dolog az úgy áll, hogy a legrövidebb távon nincsen választás. Veres Janinak igaza van. Lehet még egy picikét itt teszetoszáskodni, de nem sokat. Gyorsan eljött az igazság pillanata. Az isteni gondviselés, a világgazdaság pénzbősége, meg trükkök százai, amiről nyilvánvalóan nektek nem kell tudni, segítette, hogy ezt túléljük. Nincsen tovább. Nincsen. És persze még gondolkodhatunk nagyon sokáig, meg kib….ott sok elemzést el lehet végezni, hogy melyik társadalmi csoportot hogy fogja végezni(?), azt tudom nektek mondani. Nem tudunk még hetekig elemezni gyerekek, nem tudunk. Az első nap meg kell mondani, hogy mit kell csinálni azért, hogy ebből még idén kiigazítás legyen, hogy szeptember elsejétől bizonyos adójogszabályok életbe léphessenek. Elemezgethetek még egy pár hétig, aztán majd jönnek, akiknek az a szakmájuk és azt mondják, hogy ők már elemezték. Magyarország le van írva. Ezért annak az előrebocsátásával, hogy amit csinálunk, az messze nem tökéletes, nem tudok nektek B verziót mondani.
Aki a Magyar Szocialista Párt környékén befolyásos véleményformáló makrogazdasági ügyekben Kornaitól Bokrosig, Békésitől Surányiig, Vértestől a jó ég tudja kicsodáig, azokkal végigbeszéltük, végigszenvedtük, végigüvöltöztük. És azt is meg kell mondjam nektek, hogy nagyon sok nagy ötlettel találkozunk. Hű, a hétszázát neki. És kiderül, hogy még a legnagyobbak is, a legtöbbre tartottak is százmilliárdos nagyságrendű tévedésekben vannak. Vessünk ki ingatlanadót mindenkire. Tudjátok, hogy mennyi jön be ingatlanadóból, ha minden ingatlant megadóztatunk, ami 5 millió forintnál drágább? Alacsony értékhatárt mondtam, nem 100 milliót, ötöt. És egyébként még odaadjuk még az önkormányzatoknak azt az 52 milliárdot, ami a kommunális adóból bejön, mert akkor azt oda kell nekik adni, már most az ő bevételük. Az egésznek az egyenlege kevesebb, mint 20 milliárd forint. Oda jön hozzám Magyarország talán legbefolyásosabb üzletembere, Demján Sándor. Hatalmas nagy hanggal, hogy: Ferikém olvasom a Sárközi-tanulmányban, hogyha minden háttérintézményt bezárunk, akkor 700-800 milliárd forintot fogunk megtakarítani. Mondom: Sanyikám, normális vagy te? Hát legalább te tudhatnál számolni, áldjon meg a jó Isten. Odajön Surányi Gyuri barátunk, hogy ő neki megvan, hogy hogyan kell átalakítani úgy a minimálbér adómentességét, hogy közben fönt lehessen tartani az igazságosságot. És dolgozunk sokáig vele. Majd elküldi a papírját végre, amire kiszámolja és kiderül, hogy minden nagyon jó, csak azt nem tudja, hogy létezik az adójóváírás intézménye ma Magyarországon és azt is át kell alakítani, és az 230 milliárd forint összességében. Ja? Hát, ha a 200 milliárd forint benne van a pakkba, akkor már nincsen megoldása. Általában sok jó ötlet van egész addig, amíg nem kell számolni. Mikor számolni kell, akkor elfogy a tudomány. "

Nos, ehhez képest elég sokáig tesze-toszáskodtak, bár ennek okai között az ellenzék konok semmit-akarását is meg kell említenünk. Kérdés hogy a társadalom ellenállására fogott semmittevés meddig fogja jellemezni az ország vezetését?

italo2009-02-09 18:553. italo

3

Fr. G.: elnézést, most kerültem hálóba, kösz a kiegészítéseket. Első kérdésedre, a megállapításokon saját magunknak levont következtetéseket és nem kommenteket értettem, mert nem látom, hogy azon a honlapon bármihez is hozzá lehetne szólni.

Freemen Gordon2009-02-09 19:084. Freemen Gordon

4

Értettem:)

Végül is Gyurcsány mester is rájött az igazságra, miszerint nem lehet a tól-ig határok ide-oda toszigálásával előre jutni, alaposan bele kell nyúlni a költségvetésbe. csak nem merik megcsinálni, mert ha a háromszáz forint miatt népszavazás lett, mi lesz ha nagyobb átalakítások lesznek?

italo2009-02-09 19:115. italo

5

Fr.G.: A második kérdést én úgy látom, hogy az utóbbi három évben érezhetően* sikerült csökkenten az államháztartás hiányát. Az adósság állományában csökkenés nem volt. Tavaly nehezebbé vált a lejárt tartozások kiváltása újabb hitelekkel. Az utolsó hónapokban pedig ez már lehetetlen lett volna nemzetközi pénzügyi intézmények segítsége nélkül.
- *érezhetően a lakosság által és érezhető, vagyis jelentős mértékben.

kalas2009-02-09 19:216. kalas

6

Ami a számok nyelvén van írva, ahhoz hozzá tudok tenni, ha mást nem, egy kérdést. Utolsó előtti bekezdés: kb. 780 milliárddal csökkent a külföldiek által tartott forint-állampapírok értéke. Eladták a kötvényt és kivitték a forintot?

Carolus2009-02-09 19:427. Carolus

7

#6, kalas: szerintem ez a tőke menekülésének jele. Másutt már elmondták, hogy a pénztőke menekül. A produktív tőke nem akar, vagy nem tud (gyárakban, üzemekben van lekötve). Szanyi a f.hó 8-i interjúban (VH) nem különböztette meg ezt a kettőt és általában tagadta, hogy a tőke menekül.

italo2009-02-09 19:498. italo

8

Fr.G, #4: reálértékben eddig is csökkent több költségvetési kiadási tétel, de valóban sokkal erőteljesebben kell belenyúlni a költekezésbe. Nem lehet mindenről népszavazást kiíratni

italo2009-02-09 19:539. italo

9

Kalas, #6: eladták, vagy inkább visszaváltották a kötvényt. Nem kellett kivinniük a forintot, itthon is átválthatták nyugati valutára. Attól függött, hogy hol volt számukra kedvezőbb a cserearány.

büyük2009-02-09 20:0310. büyük

10

A devizában fennálló adósság "Aránya nagyobb lett az előző évihez képest, a teljes adósság 31,9% a volt december végén"-írtad. Amíg a devizahitel olcsóbb volt , mint a forinthitel, az állam is a devizában való eladósodásban lehetett érdekelt, ugyanúgy, mint a szerencsétlen lakásvásárlók.

talon

11

Az eladósodásnak azért volt egy másik, az emberek szempontjából előnyös oldala is. Emlékezhetünk a polgári kormány családbarát lakásépítési kedvezményeire, de arra is, hogy 2002 után emelték a közalkalmazottak bérét és a nyugdíjakat.

[passzívra állítom] - [törlöm]

italo

12

italo
2009-02-09 21:16:39

Talon! Hozzátehetted volna az autópályák építését. Külön-külön mindegyik programnak volt értelme, de nem lett volna szabad annyit rááldozni, amennyibe kerültek. Ha a kedvezményes lakáshitelezésre, a közalkalmazottakra, a nyugdíjasokra, az autópályákra fele annyi plusz pénzt költöttek volna, nagyjából rendben lennénk. Mivel nem így történt, együttes összegüket nem bírta el az ország.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Freemen Gordon

13

Freemen Gordon
2009-02-09 21:17:33

Igen, csökkent a hiány, de ez csak annak hatása, hogy mind a hét bőrt lehúzzák mindenkiről, ezért a gazdasági szereplők, akik a nemzeti vagyont előállítják, tőke híján nem tudnak fejleszteni. Most hiába is lesz adó és járulékcsökkentés, ha a piac nem felvevőképes.

[passzívra állítom] - [törlöm]

smirgli

14

smirgli
2009-02-09 21:25:33

##11,12. ebből az következik, hogy az Orbán és a Medgyessy kormány külön-külön (egyenként nézve) értelmes programok teljesülése végett kreálta az együttvéve tűrhetetlenül magas államháztartási deficitet, aminek most isszuk a levét.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Freemen Gordon

15

Freemen Gordon
2009-02-09 21:38:20

12: ott rontották el, hogy az autópályaépítést költségvetésen kívül akarták elszámoltatni az Unióval, azonban végül is nem fogadták el az elszámolási metodikát.
Ekkor nőtt hatról kilenc százalékra a hiány.

[passzívra állítom] - [törlöm]

italo

16

italo
2009-02-09 22:16:11

Száguldó vonatnak nagy a féktávolsága. A deficit vonatát már 2005-ben elkezdték fékezni, de nem húzhatták meg a vészféket. Ezt csak 2006-ban engedték meg nekik az általad idézett tanácskozáson. Három év alatt tűrhetőre lassult a túlköltés. - #13: "nem tudnak fejleszteni". A túlköltés megzabolázása a legelső feltétele annak, hogy egyáltalán a jövőben tartós gazdasági növekedésre lehessen számítani. Igen, ha majd lesz kereslet, amit számunkra a világpiac és annak részeként a hazai piac jelent.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Freemen Gordon

17

Freemen Gordon
2009-02-09 22:24:25

17: ja. Erre mondta Bokros hogy az állam eleszi a pénzt a gazdaságtól. Meggyőződésem hogy az állami támogatások radikális leredukálásával pozitívvá tudnák tenni a költségvetést.
Persze ehhez meg kellene tudni állapodni az állam szerepvállalás minimumában.
Ez így nem megy hogy könyökig kotornak a zsebünkbe majd elkezdenek bennünket támogatni, persze a beszedett pénzből a bürokrácia hátsóját (is) hízlalják.

[passzívra állítom] - [törlöm]

italo

18

italo
2009-02-09 22:33:47

Mindkét szemponttal egyetértek (támogatások és bürokrácia lefaragása).
Köszönöm a tartalmas észrevételeket, fontos kiegészítéseket és az olvasók figyelmét.

[passzívra állítom] - [törlöm]

italo

19

italo
2009-02-11 18:22:11

Gordon, #15: Gordon: ez volt a második csúcs, ami 2006-ra ért be. Az első csúcsot pedig a talon által említett lakáskedvezmények és néhány az akkori polgári kormány által hozott egyéb intézkedés okozta. 2002-re ért be, több mint 9 %-on tetőzött.

Freemen Gordon

20

Freemen Gordon
2009-02-11 19:07:18

én is így látom.

15 komment

Címkék: szivattyúvita

A bejegyzés trackback címe:

https://asszocialok.blog.hu/api/trackback/id/tr945247157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Italo Romano 2013.04.25. 21:43:55

Történeti adatok szerint a nemzetgazdasági mérlegek egyensúlya 2001-2004-ben bomlott meg a középjobb, majd a középbal kormányzat idején. Az előbbi a 2002-es választások előtt, az utóbbi a választások után engedett nagyfokú túlköltekezést, eltérő társadalmi rétegek és funkciók érdekében. A kórfolyamat gyógyítása 2005-ben kezdődött és mindmáig tart.
Már a 2004 végén elfogadott állami költségvetés is tartalmazott egyensúlyjavító intézkedéseket. A makrogazdasági egyensúly helyreállítása sok irányban követelt erőfeszítéseket. Az évi átlagos 4%-os GDP növekedés mellett a többi jelzőszám az alábbi volt.
Év:                                            2005        2006        2007
Indexek:
Hazai felh. volumene                101.4        101.8       99.0   
(Messze elmarad a GDP  indexétől)
Export                                       111.3        118.6      115.9
Import                                       107.0        114.8      113.1   
(Elmarad az exportnövekedéstől.)
Ha a hazai felhasználás kevésbé nő, mint a GDP  és az import növekedése elmarad az exportétól, akkor ezek miatt kevesebb külső forrást kell igénybe venni, vagy többet lehet külső adósságok rendezésére költeni (egyéb körülmények változatlansága esetén).
Az ipari termelés, mondhatni, szárnyalt: a  három év alatt átlagosan évi 8%-al nőtt. Ellenben az építőipar, a beruházások  szükséges visszafogása miatt 2006-ban és 2007- ben erősen visszaesett.
Milliárd euró, kerekítve:
Külker. egyenleg                     -2.9             -2.4        -0.120  
Fiz.mérleg egyenlege:             -6.6             -6.8        -6.5       
(2007-ig nincs érdemleges javulás)
Részben az előző sor miatt a külső finanszírozási igényben sincs érezhető változás: kb. évi 6 milliárd euró.  A hosszú éveken át  felvett hitelek felhizlalták  az államadósságot.
Arány a GDP százalékában:
Bruttó államadósság:               61.7            65.6         65.8 
(A romlás szűnt meg,  nem a veszély.)

A  belső kiegyensúlyozatlanság volt az adósságnövekedés fő oka. A veszélyzónába az államháztartási gazdálkodás rendje, gépezete  vitte bele az országot.
Államházt. Egyenlege:           -7.8            -9.3          -5.0 
(A betegség 2006-os fellobbanását sikerült lecsendesíteni.)
(Rövidítések: felh.: felhasználás, külker.: külkereskedelmi, fiz.: fizetési, államházt.:államháztartási.)
Említésre érdemes, hogy 2005-2006-ban nagyobb társadalmi rétegek nem kaptak újabb kedvezményeket, ami megterhelte volna az államkasszát.  Az államháztartás automatikus igénynövekedései mégis a költségvetési vitákban kibrusztolt többletkiadásokat eredményeztek. Stratégiaváltásra, az államháztartás társadalmi reformmal egyértelmű átalakítására volt szükség. 

2013.04.26. 09:04:20

"Az újkori, jelenkori társadalom működésének fő funkcióira is fókuszálnia kell." -írtam tegnap az időtengely hajdani köreit futó megismerésről az Ötven lap kommentjében. A mostani poszt közege ebbe beleillik, de a gazdasági kutatás nyelve egészen más, mint a történelemé.

retimadar 2013.04.26. 14:16:38

@büyük: ebbe a közegbe én is alaposan belemásztam, de itt nehezebben határolódhatunk el a fennálló hivatalosságtól, akár pro, akár kontra.

Italo Romano 2013.04.26. 15:42:43

@büyük: a mai világ keresztmetszetét a jelenkori kutatások tárják fel. A gazdaságtanon kívül száz egyéb, például a szociálpszichológia, etológia, politológia, stb. Mindegyiknek vannak kiemelkedő ellenőrző pontjai, melyeket a körképet pásztázó megismerésnek érintenie ajánlatos. A művészi tapasztalásról és alkotásról nem is beszéltem. Egy szóval sem mondom, hogy mindezt egyetlen blogger átfoghatná. A homályban maradt őstörténetben formálódott az emberi psziché. Ez legalább 50 ezer évet jelent,írott forrásaink viszont csak ötezer év óta vannak. Az utóbbiak összességét tartalmazó számítógép műveltsége is csak 10%-os lenne az idő arányában. Ember meg pláne nem dicsekedhet teljeskörű műveltséggel.

Italo Romano 2013.04.26. 15:48:04

@retimadar: Aki a gazdasági fejleményeket szigorúan a gazdaság nyelvén, vagyis a rendszerezett, konzisztens és ellenőrzött adatok segítségével vizsgálja, annak nem kell törődnie sem a hivatalos sem a nemhivatalos vélekedésekkel. Történeti távlatra itt is szükség van.

szénaboglya 2013.04.26. 16:43:53

@Italo Romano: Más vonalon eléggé ironikus kifejezésekkel tartottál távolságot az akkori kormányzat főnökétől és néhány kulcsemberétől, ám a fenti gazdasági közlésed neutrális, vagy jóhiszemű.

Italo Romano 2013.04.26. 21:15:00

Az adatsorok, csakúgy, mint az ásatási jelentések számomra a tényvilág kifejezői. A prognózis lehet szubjektív. Jóhiszemű módon el lehetett képzelni, hogy a 65.8%-on stagnáló államadósság 2008-ban javulni fog. De beütött a válság, jött az IMF hitele és az adósság felszökött. Mindenkori kormányzókról csak ritkán, pihenésképp ironizálok, akkor, ha megsértik az általuk nem ismert tapasztalati szabályokat. Az egyetemes körképbe sem ők, sem a szamárságaik nem tartoznak bele.

Karolus 2013.04.27. 18:30:27

Az adatsor is oldja a túlzott "szövegességet", persze még jobb lenne grafikon formájában, mert akkor teljesen kielégítené a vizualitás iránti igényt.
Más szempontból döntő, mivel a tény konkrétságának érdemével rendelkezik. Számsorokat nem tartalmazó szövegekben viszont mindenfélét össze lehet hazudozni. Összefüggő számsorokról beszélek, mert egy-egy kiragadott adat csak manipulációra alkalmas.

Italo Romano 2013.04.27. 20:56:14

@Karolus: az utóbbi a hatalmi piachoz tartozik. Aki a megismerés fényével pásztázik, az erről is kíméletlen képeket kaphat, de nem lesz belőle politikus. Jellemző, hogy a nyugati vezetők között sem találni tudósokat. Más világ...

szénaboglya 2013.04.27. 21:11:27

@Italo Romano: Fent írtad: "Az egyetemes körképbe sem ők, sem a szamárságaik nem tartoznak bele." Akkor mi tartozik bele a politikából?

Italo Romano 2013.04.28. 09:40:26

@szénaboglya: Azt nagyjából lefedi a politológiai szakirodalom. Az arisztotelészi államtan és a Macchiavelli féle hatalmi eszközkészlet érvényesülési változatai a mai, mediatizált világban, hosszabb periódusokban és nagyobb régiókban. A politikai rendszert formáló társadalmi erők, érdekek, csoportok. A kormányzás tartós hatása a lakosság létfenntartására. A reálpolitikával ellentétes emberpárti tendenciák működése.

retimadar 2013.04.28. 11:34:17

A szóba hozott politológia elveti a nemzetet homogén egységnek hazudó felfogást, mely a nemzet, az állam és a hatalmat gyakorlók azonosságát vallja. A modern képviseleti kormányzás, vagyis a liberális többpárti demokrácia a fékekkel és ellensúlyokkal, a kisebbség jogaival és a többi attribútummal az államrend nem kontroverz (vitathatatlan, megváltozhatatlan) része. A modern konzervatív pártok ugyanezen az alapon állnak. A megszerzett szavazati többségen alapuló kormányzás a többi attribútum nélkül csak autoriter, irányított, formális demokráciát eredményezhet. Versengenek a neoplurális, elitista és neo-korporatív elméletek, mindegyiknek megvannak a maga gyengeségei. A létező rezsimek sohasem pontosan a zászlajukra tűzött elméletet valósítják meg, hanem azt a kombinációt, ami a túlélésüket szolgálja.

Italo Romano 2013.04.28. 16:36:49

A témához olvasásra bátran merem ajánlani:
asszociaciok.nolblog.hu/archives/2009/11/14/A_penz_mennyisege/
Azon a tárhelyen 2008 őszétől másfél éven át kb. harminc bejegyzésben írtam le a gazdasági állapotokat. Ám itt most mindez csak az egyetemes körkép egyik mozzanata. Az önművelés egyik ellenőrző pontja lehet a fenti makrogazdasági táblázat mindenkori aktuális adatsorának megismerése.

Italo Romano 2013.04.28. 19:45:51

A számos ismeretszerzési kör nem monoton folytonossággal halad, hanem diszkrét, szaggatott vonalban. Fontosabb helyeit neveztem el ellenőrző pontoknak, de magam sem vállalom, hogy mindegyiket érintem.

Karolus 2013.04.28. 21:35:55

A jelenlegi témához közelebb, van még néhány erős hatású gazdasági terület, pl. a kötvénypiac. Ez még ellenőrző kérdés is lehetne, habár itt nem vizsgákra készülünk. Tudást akarunk szerezni.
süti beállítások módosítása